Chambers, Aidan (1993). Tell Me: Children, Reading and Talk. Stroud: Thimble Press
Dysthe, Olga (1997). Det flerstemmige klasserum. Aarhus: Klim
Fjord Jensen, Johan (1962). Den ny kritik. København: Berlingske Forlag
Gourvennec, Aslaug. (2017). “Det rister litt i hjernen”. En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis. (PhD), Universitetet i Stavanger
Hansen, Thomas Illum (2004). Procesorienteret litteraturpædagogik. København: Dansklærerforeningen
Henkel, Ayoe Quist (2012). Litteratursamtaler. I: M. Jørgensen (red.). Videre i teksten. Litteraturpædagogiske positioner og muligheder. København: Hans Reitzels Forlag, s. 159-172
Hetmar, Vibeke (1996). Litteraturpædagogik og elevfaglighed. Litteraturundervisning og elevernes litterære beredskab set fra en almenpædagogisk position. (PhD), Danmarks Lærerhøjskole, København
Hultin, Eva (2006). Samtalsgenrer i gymnasieskolans litteraturundervisning: en ämnesdidaktisk studie. (PhD), Örebro universitet
Iser, Wolfgang (1972). Der Akt des Lesens. München: Fink
Molloy, Gunilla (2008). Reflekterande läsning och skrivning. Lund: Studentlitteratur
Moos, Ingelise & Karen Vilhelmsen (2002). Men først skal bogen læses. København: LR Uddannelse
Rasmussen, Marie Dahl (2018). “Megameget vokseværk”. Når fortolkninger bliver til som fælles udforskning. I: Viden om literacy 2018 (23). København: Nationalt Videncenter for Læsning, s. 14-20
Rørbech, Helle (2016). Mellem tekster. Kultur og identitet i klasserummet. Frederiksberg: Samfundslitteratur
Skarðhamar, Anne-Kari (2001). Litteraturundervisning. teori og praksis. København: Gyldendal
Tengberg, Michael (2011). Samtalets möjligheter. Om litteratursamtal och litteraturreception i skolan. Stockholm/Stehag: Brutus Östlings Bokförlag