Commedia dell’arte

Commedia dell’arte Commedia dell’arte er en italiensk teaterform, der opstod og havde sin storhedstid i renæssancen. Der er tale om en slags improvisations- og maskekomedie, der består af en række grundelementer organiseret efter et kompleks af regler og systemer. Det udmærker teaterformen, at den praktiseres af omrejsende professionelle skuespillere og at teaterforestillingen opføres på midlertidige […]

Log ind for at læse videre.
Forfatter Annemette Hejlsted
Se også Apostrofe
Et godt sted at læse videre

Hallar 1977, Henke 2002, Katritzsky 2006.

Reference

Billeskov Jansen, F.J. ([1999] 2016). Ludvig Holberg og menneskerettighederne og andre Holbergstudier. København: Lindhardt og Ringhof.

Hallar, Marianne (1977). Teaterspil og tegnsprog. Ikonografiske studier i commedia dell’arte. København: Akademisk Forlag.

Henke, Robert (2002). Performance and Literature in the Commedia dell’Arte. Cambridge: Cambridge University Press.

Henke, Robert (2016). “Private and Public Spheres and the ‘Civic Turn’ in Da Porto Bandello, and Shakespeare’s Romeo and Juliet”. I Silvia Bigliazzi og Lisanna Calvi (red.), Shakespeare, Romeo and Juliet, and Civic Life. The Boundaries of Civic Space. New York: Routledge.

Katritzsky, M.A. (2006). The Art of Commedia. A Study in the Commedial dell’Arte 1560-1620 with Special Reference to the Visual Records. Amsterdam og New York.

Oreglia, Giacomo (1964). Commedia dell’Arte. Stockholm: Bonniers.

Rudlin, John ([1994] 2003). Commedia dell’Arte. An Actor’s Handbook. London og New York: Routledge.