Roman

Roman En roman er en fortællende storform, oftest i prosa, der i reglen med komplekse plot fremstiller bredere sammenhænge og længere forløb.   Mens drama, lyrik og en lang episk form som eposset har oprindelse i mundtlig digtning, forudsætter romanen skriften og bogen. Roman (romanz) blev i 1100-tallet i Frankrig brugt om ethvert skrift på folkesproget […]

Log ind for at læse videre.
Forfatter
Et godt sted at læse videre

Hejlsted, Annemette (2007). Fortællingen – teori og analyse. Frederiksberg: Samfundslitteratur

K&K (2003). Årgang 31 nr. 95: Den moderne roman. Heri Zerlang, Martin: “Roman og historie”, s. 9-27 og Tygstrup, Frederik: “Romanforskning”, s. 255-275

K&K (2007). Årgang 35 nr. 103: Romanens oprindelser. Heri Bruhn, Jørgen: “Den moderne romans middelalderlige rødder”, s. 14-37

Moretti, Franco (2008). “The Novel: History and Theory”. I: New Left Review, 52 (tilgængelig online).

Reference

Auerbach, Erich (1965). Mimesis. Virkelighedsgengivelsen i den vesterlandske litteratur. København: Munksgaard

Bachtin, Michail (1990). “Epos og roman. Om romanstudiets metodologi”. I: Det dialogiska ordet. Gråbo: Anthropos

Bachtin, Michail (1991). Rabelais och skrattets historia. Gråbo: Anthropos

Bachtin, Michail (2003). Ordet i romanen. København: Gyldendal

Bachtin, Michail (2006). Rum, tid og historie. Kronotopens Mimesis. Virkelighedsgengivelsen i den vesterlandske litteratur former i europæisk litteratur. Aarhus: Klim

Bachtin, Michail (2010). Dostojevskijs poetik. Gråbo: Anthropos

Balzac, Honorè de (1966). Far Goriot. København: Gyldendal.

Barthes, Roland (2004). Forfatterens død og andre essays. København: Gyldendal

Booth, Wayne C. (1969). The Rhetoric of Fiction. Chicago, Ill.: University of Chicago Press

Brooks, Peters (1992). Reading for the Plot. Design and Intention in Narrative. Cambridge, Mass.: Harvard University Press

Cohn, Dorrit (1978). Transparent Minds. Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction. Princeton, NJ: Princeton University Press

Doody, Margaret Anne (1996). The True Story of the Novel. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press

Frye, Northrop (1968). Anatomy of Criticism. Princeton, NJ: Princeton University Press

Genette, Gérard (1980). Narrative Discourse. An Essay in Method. Ithaca, NY: Cornell University Press

Hamburger, Käte (1977). Die Logik der Dichtung. Leipzig: Ernst Klett

Kermode, Frank (1968). The Sense of an Ending. Studies in the Theory of Fiction. Oxford: Oxford University Press

Lubbock, Percy (1955). The Craft of Fiction. London: Jonathan Cape

Lukács, Georg (1994). Romanens teori. Et historiefilosofisk essay om den store epiks former. Aarhus: Klim

Lämmert, Eberhard (1967). Bauformen des Erzählens. Stuttgart: Metzler

Moretti, Franco (1998). Atlas of the European Novel, 1800-1900. New York: Verso

Moretti, Franco (red.) (2006) The Novel, vol. 1: History, Geography, and Culture. Princeton, NJ: Princeton University Press

Moretti, Franco (red.) (2006) The Novel, vol. 2: Forms and Themes. Princeton, NJ: Princeton University Press

Mullan, John (2007). How Novels Work. Oxford: Oxford University Press

Pavel, Thomas (2003). La pensée du roman. Paris: Gallimard

Ricoeur, Paul (1984-90). Time and Narrative, I-III. Chicago, Ill.: University of Chicago Press

Schlegel, Friedrich (2000). Athenäum-fragmenter og andre skrifter. København: Samlerens Bogklub

Šjklovksij, Viktor (1966). Theorie der Prosa. Frankfurt: Fischer Verlag

Stanzel, Franz (1989). Theorie des Erzählens. Göttingen: Vandenhoeck

Tygstrup, Frederik (2003). “Romanforskning”. I: K&K, Årgang 31 nr. 95: Den moderne roman

Watt, Ian (1966). The Rise of the Novel. Studies in Defoe, Richardson, and Fielding. London: Penguin Books

Wilpert, Gero von (2001). Sachwörterbuch der Literatur. Stuttgart: Kröner Verlag