Appel, Charlotte og Christensen, Nina (2023). På sporet af børn og bøger. Læsekultur og medier 1750-1850. København: Gads Forlag
Beckett, Sandra L. (2009). Crossover Fiction. London: Routledge
Birkeland, Tone; Risa, Gunvor & Vold, Karin Beate (2005). Norsk barnelitteraturhistorie. Oslo: Samlaget
Christensen, Nina (2012). Videbegær. Børnelitteratur, oplysning, dannelse. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag
Christensen, Nina (2018) “Visuelle tekster”. I: Rye Andersen, Tore m.fl. (red.). Litteratur mellem medier. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, s. 269-291
Grenby, Matthew O. (2012). “The Origins of Children’s Literature”. I: Grenby, Matthew O. & Immel, Andrea (red.). The Cambridge Companion to Children’s Literature. Cambridge: Cambridge University Press, s. 3-18
Gubar, Marah (2016). “Et risikabelt foretagende”. Passage, 75, s. 21-28
Henkel, Ayoe Quist (2023). Børnelitteratur i en medietid. Mellemværender mellem litteraturteorie, udtryksformer og læsere. Frederiksberg: Samfundslitteratur
Kjerkegaard, Stefan (2018). “Paratekster”. I: Rye Andersen, Tore m.fl. (red.). Litteratur mellem medier. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, s. 67-85
Larsen, Marianne Eskebæk (2022). Bogen om billedlitteratur. Analysebegreb og didaktiske perspektiver. København: Akademisk
Mygind, Sarah (2019). Børnelitteratur i transmedial bevægelse. Aarhus: Aarhus Universitet
Ommundsen, Åse Marie (2016). “Billedbøger mellem læsere”. Passage,75, s. 29-45
Ringgaard, Dan (2014). Litteratur. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag
Ringgaard, Dan (2018). “Litteratur”. I: Rye Andersen, Tore m.fl. (red.). Litteratur mellem medier. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, s. 363-375
Skyggebjerg, Anna Karlskov (2011). “Er fagbøger en del af børnelitteraturen?” Nordic Journal of Childlit Aesthetics, 2 (1)
Wall, Barbara (1991). The Narrator’s Voice. The Dilemma of Children’s Fiction. Basingstoke: Macmillan
Weinreich, Torben (2004). Børnelitteratur – mellem kunst og pædagogik (2. udgave). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag